Τὸ Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας
συνεργάζεται μὲ τὸν Θρασύβουλο Στανίτσα (1973-1979)

Τὸ 1974 τὸ Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας (ΙΒΜ) ξεκίνησε κύκλο Μουσικολογικῶν Σπουδῶν μὲ στόχο νὰ παρουσιασθοῦν καὶ νὰ ψαλοῦν σὲ ἐκδηλώσεις ἔργα Βυζαντινῶν καὶ Μεταβυζαντινῶν Μελοποιῶν. Γιὰ τὴν ὑλοποίηση αὐτοῦ τοῦ ἔργου, ὁ κ. Γρηγόριος Στάθης (στέλεχος τότε τοῦ Ἱδρύματος Βυζαντινῆς Μουσικολογίας) ἀπευθύνθηκε στὸν Θρασύβουλο Στανίτσα ἀπὸ τὸν ὁποῖο ζητήθηκε ὴ χορωδία του νὰ ἑρμηνεύει σειρὰ ἔργων στὶς ἐκδηλώσεις γιὰ κάθε μελοποιό. Ἔτσι ξεκίνησε ὁ κύκλος τῶν Μουσικολογικῶν Σπουδῶν. Σὲ αὐτὲς ὁ κ. Στάθης μιλοῦσε γιὰ τὴ ζωὴ καὶ τὸ ἔργο τοῦ μελοποιοῦ (γιὰ τὸν ὁποῖο πραγματοποιεῖτο ἡ Σπουδή) καὶ ἡ Χορωδία τοῦ Θρασυβούλου Στανίτσα ἑρμήνευε σειρὰ ἔργων. Κατὰ τὴν διάρκεια αὐτῆς τῆς συνεργασίας πραγματοποιήθηκαν κατὰ σειρὰν οἱ ἑξῆς 3 Μουσικολογικές Σπουδές:

  • Πέτρου Μπερεκέτου (αἴθουσα Παρνασσοῦ 1973)

  • Γρηγορίου Πρωτοψάλτου (αἴθουσα Παρνασσοῦ 1976)

  • Πέτρου Πελοποννησίου (Λυρικὴ Σκηνή 1979)

Στὶς συναυλίες ποὺ πραγματοποιήθηκαν κατὰ τὶς ἀνωτέρω Μουσικολογικὲς Σπουδὲς, ἡ χορωδία τοῦ Θρασυβούλου Στανίτσα ἑρμήνευσε σειρὰ μουσικῶν συνθέσεων τῶν ἀνωτέρω μελοποιῶν.
Μετὰ ἀπὸ κάθε συναυλία ἀκολούθησε ἡ ἠχογράφηση τῶν ἔργων σὲ δίσκους βυνιλίου (βλέπε κατωτέρω).

«ἦταν μεγάλος καὶ ἀνεπανάληπτος Πρωτοψάλτης, ἐξέχουσα μουσικὴ ἰδιοφυΐα, Ἄρχοντας στὴν ψαλτική του, στὴν κομψότητά του, στοὺς τρόπους του, στὴ ζωή του· ὅτι ὁ ἐρχομός του στὴν Ἑλλάδα ἦταν μία ἰδιαίτερη εὐεργεσία, διότι μὲ τὴν ἀπαράμιλλη γλυκύτητα τῆς φωνῆς του, τὴν τεχνικὴ δεξιότητα, τὴν καταπληκτικὴ ἀκρίβεια καὶ ἀπόδοση τῶν διαστημάτων καὶ τῶν λεπτῶν ἠχοχρωμάτων, μὲ τὸν σεβασμὸ στὴν Πατριαρχικὴ Παράδοση ὅσον ἀφορᾶ στὸ Τυπικὸ καὶ στὰ καθιερωμένα ψαλτικὰ στὴ λατρεία τῶν παλαιῶν μεγάλων Διδασκάλων, ἔφερε ἕνα ἄλλο ἀέρα, ποὺ φύσηξε καὶ ἀναζωογόνησε τὰ ψαλτικὰ πράγματα στὴν πολύμορφη ἀπὸ ἄποψη Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς Ἀττική». 

Ἀπὸ τὸν ἐπικήδειο λόγο τοῦ καθηγητοῦ Πανεπιστημίου Γρηγορίου Στάθη στὴν κηδεία τοῦ Θρασυβούλου Στανίτσα (Αὔγουστος 1987)

Στὸ τέλος τοῦ 1979 ὁ Στανίτσας σταμάτησε τὴν συνεργασία του μὲ το Ἵδρυμα Βυζαντινῆς Μουσικολογίας.
Στὴ συνέχεια τὸ ΙΒΜ συνεργάσθηκε μὲ τὴν χορωδία τοῦ κ. Θεοδώρου Βασιλικοῦ γιὰ τὴν 5η Μουσικολογικὴ Σπουδὴ ἡ ὁποία ἀφοροῦσε στὸν Θεόδωρο Φωκαέα. Ἐκδόθηκε τὸ ἀντίστοχο ἄλμπουμ βινυλίου (βλ. φωτογρ. τοῦ ἄλμπουμ). Ἐπίσης τὸ ΙΒΜ συνεργάσθηκε μὲ τὴ χορωδία τοῦ Χρυσάνθου Θεοδοσόπουλου. Πραγματοποιήθηκε Μουσικολογικὴ Σπουδὴ στὴν Θεσσαλονίκη γιὰ τὸν Βαλάσιο Ἱερέα. Τὸ ἔργο αὐτὸ δὲν ἠχογραφήθηκε σὲ δίσκους βινυλίου ἀπὸ τὴν χορωδία τοῦ Χρυσάνθου Θεοδοσόπουλου.